Wilt u uw sales succes verhogen?
Kijk dan eens vaker in de ogen van uw gesprekspartner. Ik leg u uit waarom.
De oogpupillen zijn
een onderdeel van ons lichaam waar we vrijwel geen controle over hebben. En
juist dat maakt pupilverwijdingen een effectieve manier om iemands ware interesse
te peilen.
Stel, u presenteert
uw klant twee geschreven voorstellen. Op welke van de twee voorstellen blijft
zijn blik het langst hangen? Kijk vervolgens of bij het lezen van dit voorstel
de pupillen zich verwijden, en u weet dat u beet heeft.
Wanneer wij positief
staan tegen mensen, producten of in dit geval voorstellen, verwijden onze
pupillen zich en hebben we de neiging er langer en vaker naar te kijken. Zo kunnen verliefde stelletjes zich
helemaal overgeven in elkaars blikken.
Probeer niet, nu u
bovenstaande tot u heeft genomen, geforceerd langdurig oogcontact te maken bij
uw volgende verkoopgesprek. Dat werkt namelijk averechts. We voelen ons
comfortabel bij een 3 seconden durend oogcontact. Duurt het langer, dan komt
het aggresief over en maakt het ons nerveus … tenzij we het eens zijn met
iemand of iemand leuk vinden (zie boven).
Tot slot nog een paar
praktische handvatten:
Probeert een klant
ongeinteresseerd over te komen om de prijs te drukken. Volg zijn blik en deze
verraad zijn interesse.
Vermijdt uw klant
oogcontact door glazig langs u heen te kijken? Dit is een teken van
desinteresse. Tijd om uw aanpak te wijzigen.
Vernauwen de ogen
zich bij (het lezen van) uw voorstel? Dan heeft hij het moeilijk met uw
voorstel.
Let's be successful
out there.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten