donderdag 17 juli 2014

Sales: Your Succes is in their Eyes




Wilt u uw sales succes verhogen? Kijk dan eens vaker in de ogen van uw gesprekspartner. Ik leg u uit waarom.

De oogpupillen zijn een onderdeel van ons lichaam waar we vrijwel geen controle over hebben. En juist dat maakt pupilverwijdingen een effectieve manier om iemands ware interesse te peilen.

Stel, u presenteert uw klant twee geschreven voorstellen. Op welke van de twee voorstellen blijft zijn blik het langst hangen? Kijk vervolgens of bij het lezen van dit voorstel de pupillen zich verwijden, en u weet dat u beet heeft.

Wanneer wij positief staan tegen mensen, producten of in dit geval voorstellen, verwijden onze pupillen zich en hebben we de neiging er langer en vaker naar te kijken.  Zo kunnen verliefde stelletjes zich helemaal overgeven in elkaars blikken.

Probeer niet, nu u bovenstaande tot u heeft genomen, geforceerd langdurig oogcontact te maken bij uw volgende verkoopgesprek. Dat werkt namelijk averechts. We voelen ons comfortabel bij een 3 seconden durend oogcontact. Duurt het langer, dan komt het aggresief over en maakt het ons nerveus … tenzij we het eens zijn met iemand of iemand leuk vinden (zie boven).

Tot slot nog een paar praktische handvatten:
Probeert een klant ongeinteresseerd over te komen om de prijs te drukken. Volg zijn blik en deze verraad zijn interesse.
Vermijdt uw klant oogcontact door glazig langs u heen te kijken? Dit is een teken van desinteresse. Tijd om uw aanpak te wijzigen.
Vernauwen de ogen zich bij (het lezen van) uw voorstel? Dan heeft hij het moeilijk met uw voorstel.

Let's be successful out there.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten